2025

Konserwacja rzeźby z postacią Gueridona

Podczas pełnej konserwacji rzeźby wykonanej w technice papier-mâché, będącej częścią projektu „Wybielenie – Zaczernienie”, skupiono się na zabezpieczeniu i wzmocnieniu delikatnej struktury obiektu przedstawiającego czarnoskórego mężczyznę. Prace konserwatorskie miały na celu zachowanie oryginalnej formy rzeźby, która następnie została wykorzystana w artystycznej transformacji jej wizerunku i znaczenia.

2024

Konserwacja 12 listów na pergaminach z Archiwum Państwowego w Lublinie

Poddano konserwacji królewskie listy na pergaminie z Archiwum Państwowego w Lublinie, dotyczące spraw Lublina. Dokumenty te zawierają decyzje i przywileje królów polskich, od zatwierdzenia wodociągów po kwestie handlu żydowskiego i spory o jurysdykcje miejskie.

Konserwacja księgi z Siedlec z Archiwum Diecezjalnego w Siedlcach. 7 dokumetnów pergaminowych

Księgi archiwalne dawnej diecezji Łuckiej i Brzeskiej powróciły po konserwacji do Archiwum Diecezjalnego w Siedlcach. Archiwum Diecezjalne w Siedlcach, posiada, jako spuściznę archiwalną, akta wytworzone w Konsystorzu Janowskim dot. rzymskokatolickiej Diecezji Łuckiej za okres od 2 poł. XV wieku do rozbiorów Polski (1795 r.). Dotyczy to zarówno naszych terenów po zachodniej stronie Bugu jak i historycznych ziem: Bracławszczyzny, Polesia i Wołynia. Łącznie to ok 140 ksiąg. Ten zespół archiwalny stanowi niezwykle cenne źródło do badań nad sztuką staropolską, w tym nad wyposażeniem kościołów, ale także nad fundacjami szlacheckim i magnackimi. Materiały wykorzystywane były wielokrotnie przy opracowywaniu „Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce” czy serii „Materiały do dziejów sztuki sakralnej”. by mogła zaistnieć digitalizacja, niektóre księgi, ze względu na stan techniczny, musza zostać poddane zabiegom konserwatorskim. W bieżącym roku wykonano pełną konserwacje jednej księgi oraz 7 pergaminów, najstarszy pochodzi z początku XVI wieku.

 

Konserwacja tapet z domu na XIX/XX wiek

Konserwacja zachowanych fragmentów tapet z dwóch pomieszczeń budynku obecnej siedziby Kulturalnego hubu Bydgoskiego Przedmieścia w Toruniu. Znajdującego się w XIX-wiecznej kamienicy, znanej jako Dom Konrada Schwartza. Pierwotnie znajdowała się tu restauracja oraz mieszkania przedstawicieli wyższych warstw społecznych. Po II wojnie światowej były tu kolejno: komenda milicji obywatelskiej, dom studencki i mieszkania pracowników UMK. Konserwacja zachowanych fragmentów tapet z dwóch pomieszczeń budynku obecnej siedziby Kulturalnego Hubu Bydgoskiego Przedmieścia w Toruniu. Znajdującego się w XIX-wiecznej kamienicy, znanej jako Dom Konrada Schwartza. Konserwacja zachowanych fragmentów tapet z dwóch pomieszczeń budynku obecnej siedziby Kulturalnego hubu Bydgoskiego Przedmieścia w Toruniu. Znajdującego się w XIX-wiecznej kamienicy, znanej jako Dom Konrada Schwartza. Pierwotnie znajdowała się tu restauracja oraz mieszkania przedstawicieli wyższych warstw społecznych. Pozostałość tapet była zachowana w bardzo złym stanie. Były one przykryte warstwą późniejszych tapet oraz przysłonięte płytami maskującymi. Tapety były mocno zniszczone, przede wszystkim zaatakowane przez drobnoustroje co osłabiło podłoże papierowe. Stan zachowania tapet wymusił potrzeby transferu – zdjęcia ich z tynku proces ten był skomplikowany ze względu na mocną destrukcję papierowego podłoża. Po przeprowadzeniu komisji konserwatorskiej podjęto decyzje o konserwacji fragmentów zachowanych tapet w celu udokumentowania dla przyszłych pokoleń oryginalnego wystroju pomieszczeń. Fragmenty zostały poddane pełnej konserwacji – usunięto zabrudzenia poprzez delikatne oczyszczenie z nalotów kurzu pyłu. Następnym etapem było przeprowadzenie zabiegów mokrych – umycie z wykorzystaniem środków powierzchniowo czynnych. Po tych zabiegach fragmenty tapet zostały sklejone, miejsca ubytku papierów zostały wypełnione nowym podłożem papierowym. Całość została zdublowana następnie na całe podłoże papierowe – papier japoński. Tak przygotowane obiekty zostały wyretuszowane – scalenie kolorystyczne oraz rekonstrukcja warstwy barwnej. Następnie zostało napięte na blejtrany i umieszczone w ramach z szybą muzealną. Następnie zostały umieszczone na stałej ekspozycji w hubie kulturalnym, są one świadectwem oryginalnego wystroju tych pomieszczeń. Poprzez różnorodność akcji środowiska artystycznego pozwalają na szerzenie wiedzy historycznej dawnego Torunia. 

 

Konserwacja obrazu Złożenie Chrystusa do grobu

Konserwacja obrazu olejnego na podłożu płóciennym ,,Złożenie do grobu”. Wykonanie pełnej konserwacji, usunięcie zabrudzeń powierzchniowych z lica i odwrocia, usunięcie przemalowań warstwy malarskiej z orginału. Wklejenie łatek w miejsca płóciennych ubytków, zdublowanie (naklejenie na nowe podłożę płócienne, wykonanie uzupełnień zaprawy.) Przeprowadzenie retuszu warstwy malarskiej z zabezpieczeniem Werniksem akrylowym. Wykonanie profesjonalnego krosna aluminiowo-drewnianego autorstwa wykonawcy zapewniającego bardzo precyzyjne kontrolowanie naprężeń napiętego obrazu.

2023

Konserwacja 2 dokumentów na podłożu pergaminowym

Przeprowadzono kompleksową konserwację dwóch cennych dokumentów z Archiwum Państwowego w Lublinie, których podłożem jest delikatny pergamin. Prace konserwatorskie obejmowały oczyszczenie mechaniczne z powierzchniowych zabrudzeń, delikatne nawilżenie pergaminu w celu przywrócenia mu elastyczności oraz wyrównanie deformacji i zagnieceń. W przypadkach uszkodzeń mechanicznych, takich jak rozdarcia i ubytki, zastosowano specjalistyczne metody klejenia i dublowania przy użyciu odpowiednich materiałów konserwatorskich, zapewniających trwałość naprawy i bezpieczeństwo dokumentów na przyszłość. Celem podjętych działań było zatrzymanie procesów degradacji pergaminu oraz przywrócenie dokumentom optymalnego stanu do dalszego przechowywania i udostępniania.

 

Liber in quo invenintur descriptiones statuum ecclesarium parochialium in dioecesi luceoriensi et brestensinpositarium et aliarum erectiones ex fragmentis e xvii et xviii saeculis, compositus et confectus in anno 1831

W oparciu o Program Kultura Cyfrowa przeprowadzono konserwacje księgi ze zbiorów Archiwum Diecezji Siedleckiej. Ze względu na stan zachowania obiektów i potrzebę przygotowania ich do digitalizacji i udostępnienia, wymagane było poddanie pełnej konserwacji bardzo zniszczonego obiektu, zaatakowanego przez drobnoustroje. Podczas prac konserwatorskich okazało się, że okładki ksiegi zbudowane sa z makulatury historycznej, a zabiegi konserwatorskie pozwoliły na poszerzenie wiedzy z okresu powstania księgi.

2022

Rekonstrukcja drewnianych pras drukarskich do ,,Elkamera” w Bibliotece w Elblągu

Wykonanie kopii dziesięciu ksiąg z różnych epok oraz dwóch pras typograficznych było na ekspozycje w Bibliotece w Elblągu. Służą one do prowadzenia zajęć korzystania z historycznych bibliotek, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecznych bibliotek łańcuchowych, biblioteki Gimnazjum Elbląskiego oraz XIX/XX-wiecznej Biblioteki Miejskiej w Elblągu (Stadtbibliothek).

Projekt i realizacja sprzętów do nowej pracowni konserwacji papieru w muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

W ramach projektu zostało wykonane wyposażenie pracowni konserwacji papieru. W skład tego wyposażenia wchodziły prasy introligatorskie oraz stół niskociśnieniowe stół podświetlany autorstwa Dariusza Subocza. Stół podświetlany był dostosowany do oczekiwań konserwatorów wykonany z materiału nierdzewnego oświetlenie ma możliwość zmiany natężenia oświetlenia oraz zmianę barwy światła, stół został wykonany specjalnie do przeprowadzania zabiegów mokrych. tym samym zostały wypełnione wszystkie rodzaje bezpieczeństwa energetycznego. Stół niskociśnieniowy został zaprojektowany i wykonany do dwóch procesach konserwatorskich procesu suszenia jako prasa automatyczna oraz jako wanna do przeprowadzenia zabiegów mokrych konserwatorskich.

XVII–WIECZNE ATLASY konserwacja wraz z dokumentacją ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie

Przeprowadzono pełną konserwację (demontaż, uzupełnienie ubytków papieru, retusz warstwy malarskiej, rekonstrukcja XVII–WIECZNE ATLASY projekt, konserwacja wraz z dokumentacją ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie skórzanej oprawy z epoki oraz uzupełnienie pergaminowej oprawy i rekonstrukcja jedwabnych taśm) dwóch atlasów geograficznych: „Theatrum orbis terrarum, sive atlas novuspars secunda Guil. et Joannis Blaeu” obejmującego obszary „Galia, Hispania, Asia, Africa, America.

 

Konserwacja 48 obiektów na podłożu papierowym z Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej na Wawelu

Konserwacja wykonana na zlecenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (Warszawa). Przedmiotem prac były rękopisy nut (atrament galasowo-żelazowy) oraz druki na podłożu papierowym. Przeprowadzono badania technologiczne, karty oczyszczono na sucho i chemicznie, ubytki uzupełniono masą papierową. Wzmocniono strukturę i odkwaszono. Przedarcia podklejono. Formy kodeksów rozszyto, a następnie złożono w składki, zszyto i zawieszono bloki w oprawach.

JAN PIOTR NORBLIN konserwacja 36 grafik

Zbiór konserwowanych obiektów objął pięć grafik wykonanych w technice wklęsłego druku oraz tableau zawierające 31 wyjątkowych miniatur wykonanych w tej samej technice.

Upublicznionych następnie na wystawie JAN PIOTR NORBLIN – ARTYSTA DWÓCH NARODÓW w Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie.

Konserwacja muzealiów ze zbiorów Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie

Przeprowadzono konserwację czterech litografii na papierze. Trzy z nich są autorstwa Napoleona Ordy (ok. 1880 r.): „Ciechanów nad rzeką Łydynią”, „Pułtusk nad Narwią”, „Płock nad Wisła”. Pozostałe litografie to portret Marii Ludwiki Gonzagi i wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej – autorzy nieznani.

Szkolenie z obsługi maszyn papierniczych dla konserwatorów z Centrum Konserwatorskiego w Kijowie 

Trzydniowe szkolenie zostało przeprowadzone dla trzech konserwatorów z kijowskiego Centrum Konserwacji, odbyło się w Grębocinie. Swym zakresem objęło obsługę sprzętu konserwatorskiego (maszyna do konserwacji papieru, stanowisko do oczyszczania starodruków i urządzenie do przeprowadzania dezynfekcji beztlenowej) zakupionego we współpracy ze szwajcarską fundacją w ramach pomocy związanej z wojną na Ukrainie.

Wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich ołtarza głównego z kościoła pw. Najświętszej Trójcy w Chruścielu

Przeprowadzono kompleksową konserwację drewnianego ołtarza głównego: elementy snycerki (kapitele, uszaki, ornamenty), dwa obrazy, rzeźby złocone i polichromowane oraz architekturę ołtarza.

Konserwacja 5 akwarel Juliusza Kossaka ze zbiorów Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Przeprowadzono konserwację (rozdublowanie z zakwaszonego tekturowego podłoża, zabezpieczenie – odkwaszenie materiału) następujących obiektów: „Wyjazd na polowanie”, „Szlachcic konno z luzakiem”, „Powrót z polowania”, „Trębacz na koniu”, „Scena z Pana Tadeusza”.

Wykonanie maszyny papierniczej (holender) wg autorskiego projektu wraz ze szkoleniem przedstawicieli z fundacji Budapest Esély Nonprofit Kft. na Węgrzech.

Aluminiowy holender został wykonany na zlecenie węgierskiej fundacji w celach warsztatowych (m. in. warsztaty dla osób niepełnosprawnych). Grupa przedstawicieli fundacji odbyła dwudniowe szkolenie z obsługi maszyny papierniczej w Grębocinie.

Wykonanie konserwacji muzealiów ze zbiorów Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie

Konserwacja objęła dwie pozycje: „Kronika Polska” Marcina Bielskiego, 1597 r. i Świadectwo ukończenia Szkoły Podoficerskiej 11 Pułku Ułanów Legionowych ul. Stanisława Zawadzkiego, 1939 r. Przeprowadzono konserwację czterech litografii na papierze (w tym trzy Napoleona Ordy)i konserwację dwóch oleodruków z XIX w.


2020

Konserwacja zbioru grafik z Łazienek Królewskich w Warszawie

Projekt, którego realizacji podjęła się działająca przy Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie Pracownia Konserwacji ARS VETA Dariusz Subocz, dotyczył pełnej konserwacji grafik pochodzących ze zbiorów Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. W poczet obiektów wchodziły prace Juliana Fałata, będące przykładem studium myśliwskiego, miedziorytnicze sceny polowań Jerzego Baltazara Probsta z XVIII wieku oraz litografia Stanisława Gepnera przedstawiająca mapę z okresu międzywojennego o wyjątkowej tematyce – typy polskich koni eksportowych.

część I projektu konserwacji

część II projektu konserwacji i wykonanie kopii


2019

Konserwacja zbioru XVIII-wiecznych atlasów kartograficznych z Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu.

Projekt „Modernizacja budynku Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu oraz konserwacja i digitalizacja cennych zbiorów bibliotecznych” dotyczył nie tylko modernizacji historycznego gmachu Biblioteki Raczyńskich, ale również konserwację cennych zbiorów bibliotecznych. Do konserwacji, a następnie digitalizacji wytypowano m.in. najcenniejsze i jednocześnie najbardziej zagrożone postępującą destrukcją atlasy od XVI do XIX wieku ze zbiorów kartograficznych Biblioteki Raczyńskich.

Konserwację 16 Atlasów, wykonało konsorcjum firm w składzie: Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa Ars Veta Dariusz Subocz oraz Pracowania Konserwacji Zabytków Monika Rudy – Sikora.

Konserwacja zabytków papierowych ze zbiorów Muzeum Katyńskiego – Oddziału Martyrologicznego Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

Projekt obejmował konserwację naprawczą i zabezpieczająca z przywróceniem stanu funkcjonalnego obiektów.

Konserwacja muzealiów ze zbiorów Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie

Projekt obejmował konserwację obiektów papierowych ze zbiorów archiwalnych muzeum (listów, sztambuchów, legitymacji, map) oraz obrazu malowanego na blasze z przydrożnej kapliczki (z działu etnograficznego).

Konserwacja projektu wieży ciśnień w Ciechanowie z 1977 roku ze zbiorów Miasta Ciechanów

Konserwacja zachowawcza projektu wieży ciśnień oraz wykonanie kopii w rozmiarze 1:1.

Konserwacja obiektów papierowych z Muzeum w Szreniawie

Konserwacja materiałów reklamowych wykonanych na podłożu papierowym z przełomu XIX i XX – wieku. Konserwacja listów na podłożu pergaminowym z pieczęciami woskowymi.

Wykonanie kopii dwóch sztandarów bolszewickich ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie

Rekonstrukcja sztandarów bolszewickich w oparciu o zachowane rysunki i akwarele   umożliwiającą muzealnikom z Muzeum Wojska Polskiego stworzenie ekspozycji z okazji obchodów 100-lecia Bitwy Warszawskiej.

Konserwacja map, planów z okresu 1939-1944 z zasobu Urzędu Miejskiego w Turku

Konserwacja 11 sztuk arkuszy map, planów z okresu 1939-1944 z zasobów Urzędu Miejskiego w Turku (kalki kreślarskie z planami architektonicznymi).


2018

Konserwacja Rysunków Norberta Czarnowskiego, ochotnika do Armii Polskiej we Francji generała Józefa Hallera.

Konserwacja zbioru rysunków wykonanych przez Norberta Czarnowskiego z okresu walki o niepodległość Polski, pochodzących ze zbiorów The Polish Museum of America w Chicago. Obiekty przetransportowane do Polski – do Pracowni Konserwacji ARS VETA w Grębocinie, poddawane zostały pracom restauratorsko-konserwatorskim. Obiekty po konserwacji zaprezentowane zostały na wystawie „Szkice wolności” w ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości w Muzeum Diecezjalnym w Pelplinie, Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie i The Polish Museum of America w Chicago.

Konserwacja obiektów papierowych ze zbioru Polskiego Muzeum w Ameryce z Chicago.

Konserwacja zbioru 80 obiektów: plakatów, rysunków, grafik i dokumentów wykonanych przez polskich twórców, datowanych na koniec XIX i I połowę XX w. Tematyka prac dotyczy ważnych wydarzeń i postaci z historii Polski. Całość pochodzi ze zbiorów The Polish Museum of America w Chicago. Obiekty przetransportowane do Polski – do Pracowni Konserwacji ARS VETA w Grębocinie, poddawane zostały pracom restauratorsko-konserwatorskim. Prezentowane na wystawie w Chicago.

Konserwacja zbiorów malarstwa w Polskim Ośrodku Katolickim OO. Franciszkanów (Bernardynów) w Buenos Aires w Argentynie.

Konserwacja zbioru zabytkowych obrazów polskiego żołnierza i malarza Jana Gilowskiego, stanowiących kolekcję muzeum znajdującego się na terenie Polskiego Ośrodka Katolickiego OO. Franciszkanów w Buenos Aires w Argentynie. Tematyka obrazów poświęcona polskiej wojskowości, a w szczególności 3 Dywizji Strzelców Karpackich, w której służył Gilowski. Projekt konserwatorski pozwoli zachować ważną część polskiej kultury i zabezpieczyć obiekty przed dalszym niszczeniem. Przyczyną  fatalnego stanu zachowania obrazów było nietypowe podłoże malarskie (obrazy zostały namalowane na płótnie wykorzystywanym do produkcji namiotów wojskowych), specyfika klimatu oraz nieprawidłowe warunki przechowywania. Prace konserwatorskie przeprowadzone były od 23 października do 8 listopada 2018 r.